به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛مدیرعامل ساپکو با انتقاد سیاست قیمت گذاری دستوری گفت : کدام صنعت را میتوان سراغ گرفت که قیمت نهادههای تولید آن ۳۰ برابر شده اما محصول نهایی تنها رشد ١٢ برابری را تجربه کرده باشعادل پیر محمدی با مقایسه قیمت کارخانه ای پژو ۲۰۶ تیپ دو در سال گذشته با ابتدای دهه ۹۰ گفت قیمت این خودرو در مبدا رشد ۱۲ برابری را در بازه زمانی یاد شده تجربه کرده است. اما در همین بازه زمانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار ۱۹ برابر رشد کرد.
بر اساس برآورد این مدیر خودروساز سال گذشته قیمت تمام شده پژو ۲۰۶ تیپ دو بدون مالیات ارزش افزوده و سود حول و حوش ۱۶۹ میلیون تومان بود بنابراین اصرار برای قیمت گذاری خودرو سبب شده تا ایران خودرویی ها به ازای هر دستگاه ۲۰۶ حدود ۴۵ میلیون تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کنند.
مدیرعامل ساپکو دلیل اصلی زیان دهی خودروسازان را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد. این مدیر خودروساز معتقد است اگر سیاست گذار خودرویی اصراری به دیکته قیمت به شرکت های خودروساز نداشت و اجازه فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار را صادر می کرد این اتفاق می توانست علاوه بر رشد تیراژ تولید و عرضه سبب کاهش قیمت خودرو در بازار نیز شود.
پیرمحمدی می گوید هنگامی که یک بنگاه اقتصادی ضرر میدهد یا بهرهوری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید میکند. این مدیر خودروساز بع تاثیر هر دو پارامتر روی زیان دهی بنگاه معتقد است اما نقش قیمتهای دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است.
مدیرعامل ساپکو درباره نقش خودروسازی در میان صنایع می گوید اگر خودروسازان تولید را رها کنند بیش از ۶۰ صنعت دیگر هم از تولید بازمیمانند زیرا مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.
نظر شما